Minä kävelin

Minä kävelin rantaa pitkin pimeän tullen. Hiekkakentälle oli rakennettu jo jääkiekkokaukalon laidat. Minä ja Ystäväni olemme käyneet kerran talvessa luistelemassa kaukalon reunoilla ja katselleet jääkiekkoa pelaavia poikia. Olemme kuvitelleet että pojista söpöimmät olisivat meidän poikakavereita. Joskus olemme käyneet myös järven jäällä luistelemassa. Minä olen aina luistellut nopeammin ja jaksanut paremmin. Olen pysähtynyt odottamaan Ystävää.

Kesäisin olemme istuneet monet illat tuolla niemellä, kalliolla istuen, tuijotellen hypnoottisesti vettä, laskien montako poikasta sorsaemoilla on mukanaan. Olemme puhuneet miehistä menneisyydessä ja niistä, jotka haluaisimme.

Nyt Ystävä kerää voimia sairaalassa ja käyn katsomassa häntä siellä. Ja niin me puhumme menneistä, tulevista ja tästä kaikesta nyt. Näitä kaikkia mietin kun kävelin tässä illassa pimeän ja valon rajoilla. Ehkä ensi talvenakin pääsee järven jäälle luistelemaan.

Kommentit

Suositut tekstit