Löydä minut tästä kaupungista

Kevät. Olen sanonut sen jo monesti, mutta kevät iskee minuun aina lujaa. Minua ei vie marraskuu, sen tekee tämä aika. Valo kuluttaa minut ohueksi, rikkinäiseksi, likaiseksi. Minä olen yhtä iloinen kuin talven jäljiltä paljastunut koiran paskan. Taivas kestää kaiken, mutta ehkä minä en.

Kevät tuo juopottelijat kaduille ja toreille, paikallisbussin takapenkille huutamaan ja haisemaan. Todellisuudessa haluaisin saman nousuhumalaisen, turruttavan olon kuin he.

Aivan niin kuin joki juoksee aina vaan, niin minäkin yhä ja aina, koska pelkään pysähdystä. Mietin kuin lintu kevätmuuttoa, uutta kotia, uutta kaupunkia..  Ja niinkuin valtameri heittäytyy aina ja ikuisesti rannoilleen, minäkin haluan tuntea tuon ikävän.

Samalla toivon että joku löytäisi minut tästä kaupungista.


Otsikko on lainattu Mari Ahokoivun sarjakuva-albumista Löydä minut tästä kaupungista (Asema 2009). 

Kommentit

Suositut tekstit